Geologiskt forum nr 98

Nedladdning inte tillgänglig: logga in för att komma åt Geologiskt forum online.

INNEHÅLL

• Vatten och vulkaner. Jeanette Bergman Weihed.
  • Glaspärlor daterar asteroidnedslaget som utrotade dinosaurierna. Jeanette Bergman Weihed.
  • Jordlagren i södra Sverige kan vara äldre än väntat. Jeanette Bergman Weihed.
  • Spektakulärt utbrott på Hawaii. Jeanette Bergman Weihed.
  • Havsvattnets historia i ett sandkorn från tropikerna. Mikael Calner & Hanna Calner.
  • Två legendariska klimatforskare tog emot årets Crafoordpris. Jeanette Bergman Weihed.
  • Mawson och Davis. Jan Lundqvist.
  • Vulkanism i Victoria – en aktuell historia. Erik Sturkell & Gabrielle Stockmann.
  • Utdöd sköldpadda med naturligt solskydd. Mats E. Eriksson.
  • Karna Lidmar-Bergström blir hedersdoktor i Göteborg. Mats Olvmo & Mark D. Johnson.
  • Föreningens årsmöte i Lund. Jeanette Bergman Weihed.
  • Osannolik kvävereaktion kan lösa LKAB:s kväveproblem? Lino Nilsson.
  • Réunions bergarter avslöjar gamla delar av manteln. Jeanette Bergman Weihed.
  • På gång.
  • Hur blir Geologiska Föreningen en angelägenhet för alla geovetare i Sverige? Pär Weihed.