The Nordic Geoscientist Award 2014

Stefan Bengtson
Stefan Bengtson.

The Nordic Geoscientist Award 2014 har tilldelats professor Stefan Bengtson, Naturhistoriska riksmuseet, Stockholm, som i sin forskargärning idogt arbetat med frågan om djurlivets uppkomst.

.

Stefan Bengtson, som utbildade sig främst vid Uppsala universitet, har allt sedan 1970-talet varit en ledande paleontolog. Det som utmärker pristagaren är hans intresse för de fossil från tidigt kambrium och proterozoikum som är svårplacerade i ”livets träd”. Stefan Bengtsons fynd har ibland varit kontroversiella, men överlevt kritisk granskning. Hans senaste forskning handlar bland annat om fossila embryon från djurlivets första stadier. Han har använt röntgentomografi, en icke-destruktiv undersökningsmetod, för att kartlägga dessa korns (av millimeters storlek eller mindre) inre. Inuti kornen hittar han strukturer som visar olika stadier av celldelning och vävnadsbildning hos tidiga djur på jorden.

I samband med 31:a Nordiska Geologiska Vintermötet i Lund, den 8-10 januari 2014 höll Stefan Bengtson en prisföreläsning där han för 400 deltagande geologer visade ett fascinerande bildspel om livets otroliga utveckling och hur dagens djur- och växtliv bara visar en liten del av alla arter och utvecklingslinjer som funnits på jorden.

MER FAKTA
De geologiska föreningarna i de fem nordiska länderna beslutade sig 2010 för att instifta utmärkelsen ”Nordic Geoscientist Award”. Priset delas ut vartannat år, i samband med det återkommande Nordiska Geologiska Vintermötet där de geologiska föreningarna turas om att vara värd.

Priset tilldelas en geolog som har gjort/gör en betydande insats för geologin i samhället samt varit/är ledande inom sitt forskningsområde. Nominering till 2014 års pris skedde hösten 2013. I juryn för priset sitter ordförandena i de fem nordiska föreningarna samt cheferna för de fem nordiska geologiska undersökningarna. Årets The Nordic Geoscientist Award 2014 tillkännagavs under banketten på det 31:a Nordiska Geologiska Vintermötet i Lund, den 8-10 januari 2014.

• År 2012 i Reykjavik delades ut priset till Håkon Fossen, strukturgeolog från Bergen, Norge.
  • År 2014, vid mötet som avslutades nyligen i Lund, gick priset till Stefan Bengtson, professor i paleozoologi vid Naturhistoriska riksmuseet i Stockholm.

För mer information om The Nordic Geoscientist Award 2014 och Geologiska Föreningen, kontakta ordförande Mark Johnson, Göteborgs universitet, tel. 072–203 66 12, e-post: mark.j@gvc.gu.se