Ung geoforskare belönas med ärofyllt pris.

Martin Stein

Geologiska Föreningen tillkännager Bergströmpriset 2013 till Martin Stein, Köpenhamns universitet.

Prismotiveringen lyder:

Geologiska Föreningen delar i år för första gången ut det nyinstiftade Bergströmpriset till unga geoforskare. Bergströmpriset 2013 tilldelas Martin Stein, Department of Marine Invertebrates, Zoological Museum, Natural History Museum of Denmark, University of Copenhagen. Pristagaren, som är ursprungligen från Tyskland, tog sin doktorsexamen 2008 vid Uppsala universitet med avhandlingen “Evolution and taxonomy of Cambrian arthropods from Greenland and Sweden”.

Under hela sin karriär har Martin Stein studerat kambriska och ordoviciska arthropoder, och varit involverat i ett flertal arbeten kring svenska underpaleozoiska arthropoder, så som Orstens-projektet. Martin Stein får priset för en utomordentliga vetenskapliga skicklighet som han uppvisat genom ett tjugotal publiceringar av vetenskapliga arbeten där han är förste författare på de flesta alstren. Han har således kommit att utvecklas som vetenskapsman och har redan en ledande position inom studier av arthropodfylogenien. Martin har publicerat med stor originalitet och integritet inom ett intellektuellt utmanande område som ofta präglas av starka åsikter och personligheter. Det är med stor glädje som Geologiska Föreningens Bergströmpris till unga geoforskare tilldelas Martin Stein.

Bergströmspriset delas ut i Stockholm den 24 maj, i samband med föreningens årsmöte. Då kommer även pristagaren Martin Stein att hålla ett prisföredrag. (Inbjudan som pdf, se sida två).

Kontaktuppgifter till Martin Stein, tel: +45 22 25 59 00, e-post: loveablelobster@me.com. För mer information om Bergströmspriset 2013 och Geologiska Föreningen, kontakta ordförande Mark Johnson, Göteborgs universitet, tel. 072–203 66 12, e-post: mark.j@gvc.gu.se